2008-06-14

FRA-debatten - ÖstersundsPosten: "Vi väntar tills måndagstidningen"

Läste precis det som DNs tillförordnade chefredaktör Johannes Åman skrev till Kopit:


Tack för ditt mejl. DN har skrivit en hel del om FRA-lagen såväl på nyhetsplats som på ledarsidorna. Tyngdpunkten i den bevakning låg dock förra året när frågan ännu var öppen. Idag är frågan i realiteten avgjort. Debatt och beslut äger rum i riksdagen i början av nästa vecka, och inför detta kommer vi att skriva igen. Men det är extremt ovanligt att partierna ändrar sig i ett så här sent skede - eller att riksdagsmän fäller förslag från den egna regeringen. Så det är inte vi som är ointresserade av frågan utan bloggarna och annonsören “Nätverket stoppa FRA-lagen” som är för sent ute.

Vänliga hälsningar
Johannes Åman
tf chef för ledarredaktionen


Skit i att det finns flera flera svagheter i förslaget, att meddelarskyddet och källskyddet omintetgörs och att vi går det största sjumilaklivet mot ett övervakningssamhälle. Sveriges malligaste morgontidning ger slaget förlorat. Det finns ingen vits att granska svagheterna och upplysa svenska folket om dem.

En annan intressant vinkel lägger konkurrerande landsortstidningar på varandra. Eftersom jag efter min inledda veckolånga protest blev påsprungen av Länstidningens i Östersund reportrar först och dessa rapporterade om det, avgjorde nyhetschefen på Östersundsposten när jag ringde honom i torsdags att vi kunde vänta tills "någon gång i helgen" att göra ett reportage:

Vi måste vänta tills folk har "glömt bort" det här i Länstidningen. [...] Det är ju inte så mycket som konkurrerar i måndagstidningen, så vi kan köra en intervju om det i helgen någon gång. [...] Vi hör av oss.


UPPDATERAT: Jag gör en pudel. Östersundsposten har publicerat en ledare som jag totalt har missat. Mitt fel. Mitt misstag. Heder åt ÖP.

Det är inte lätt för opinionsbildare som går utanför de etablerade ramarna. Kanske har jag skjutit mig själv i foten angående det här reportaget nu, men jag orkar inte hålla mig väl med media bara för att komma med i tidningen. Nu är dessutom den omskrivna "skandalen" om FRA ute på TT-nätverket, så vem vet, det kanske inte ens behövs några lokaltidningsreportage i den här frågan.

Det lämnar dock en opassande bitter smak i munnen att det ska vara så svårt att få kvarnhjulen att snurra.

Länklista snodd från Rick Falkvinge:
Stationsvakt, Gester…med ord, Alesia Goncharik, Bäst på internet i dag, Sassas samlade svammel 2, the real mymlan, Hanna Wagenius, Conjoiner, hyperdrive.se, Bloggen Bent, Svensson, Bloggen Bent igen, Mina Moderata Karameller, Radikalen, Syrrans Granne, Stockholm enligt Ankersjö, Jinges web och fotoblogg, Peter J Olsson, Bloggen Bent #3, Beta Alfa, Stationsvakt igen, Alliansfritt Sverige, Blogge Bloggelito, liutas.blogspot.com, Alter Ego Resonerar, Stationsvakt #3, Gester…med ord igen, Alesia Goncharik igen, Bäst på internet i dag igen, Sassas samlade svammel 2 igen, the real mymlan igen, Hanna Wagenius igen, Conjoiner igen, hyperdrive.se igen, Bloggen Bent #4, Svensson igen, Bloggen Bent #5, Mina Moderata Karameller igen, Radikalen igen, Syrrans Granne igen, Stockholm enligt Ankersjö igen, Jinges web och fotoblogg igen, Peter J Olsson igen, Bloggen Bent #6, Beta Alfa igen, Stationsvakt #4, Alliansfritt Sverige igen, Blogge Bloggelito igen, liutas.blogspot.com igen, Alter Ego Resonerar igen, Sagor från livbåten, Conjoiner #3, Framtidstanken, Hultins tankegång, Den Liberala Misantropen, Den Liberala Misantropen igen, Opassande, Blogge Bloggelito #3, Art of Work, Trottens Betraktelser, emretsson.net, Rick Falkvinge (pp), MXp - Missional Experiences, Johan Ingerö, Johan Ingerö igen, Bloggen Bent #7, Alter Ego Resonerar #3, Opassande igen, Bloggen Bent #8, Dyslesbisk, Leiph Berggren, Svensson #3, Mina Moderata Karameller #3, Den Liberala Misantropen #3, No size fits all, Dexion, djävulskattungen, Conjoiner #4, Dexion igen, deep.edition, Alter Ego Resonerar #4, djävulskattungen igen, WitchBitch, Henrik Sjöholm, Herr Klokboks Kollektion, Mina Moderata Karameller #4, Neo Blog, Tomas sida, andra sidan, Ögonblick i norr, Poet OnTheRun, Rick Falkvinge (pp) igen, Syrrans Granne #3, Drottningsylt, Dexion #3, Magnus Andersson, Erik Laakso, Opassande #3, W för Wabbit, Dexion #4, Det Progressiva USA, Hultins tankegång igen, fristedt.org, Peter Karlberg, Enligt Min Humla, Alliansfritt Sverige #3, Peter J Olsson #3, Bloggtidningen, Trottens Betraktelser igen, Bloggen Bent #9, Gabrielles blogg, Rick Falkvinge (pp) #3, Maria Ferm, Björn Wadström - ettan, fristedt.org igen, Eva-Lenas blogg, Hanna Wagenius #3, Rick Falkvinge (pp) #4, Loci.se, Den osynliga bloggen, Johan Ingerö #3, Sundevall, Steve Lando, Syrrans Granne #4, Alter Ego Resonerar #5, Resursbloggen, bios politikos, Magnus Andersson igen, Framtidstanken igen, Global Viking, Mina Moderata Karameller #5, Leiph Berggren igen, Blogge Bloggelito #4, Fredrich Legnemarks blogg, Johan Ingerö #4, Drottningsylt igen, Enligt Min Humla igen, Wilhelm Raab, Syrrans Granne #5, Världen utanför mitt fönster, Trottens Betraktelser #3, Erik Laakso igen, Lennart Regebro, Johan Ingerö #5, Johan Ingerö #6, Johan Ingerö #7, Johan Ingerö #8, Klocklös i Tiden - Freudianska fel…, Vem i helvete … ?!, Alliansfritt Sverige #4, Bloggen Bent #10, Hultins tankegång #3, Beta Alfa #3, Alliansfritt Sverige #5, Alter Ego Resonerar #6, Kulturbloggen, Johan Ingerö #9, Tomas sida igen, Basic personligt, Röd Libertarian, Med fingrarna i ekorrhjulet, Bloggen Bent #11, Stationsvakt #5, Alter Ego Resonerar #7, Dexion #5, Enligt Min Humla #3, Loke - Kultur & Politik, Hultins tankegång #4, Perskull’s tankar om världen, Alter Ego Resonerar #8, Opassande #4, ArvebroMörck, Lennart Regebro igen, deep.edition igen, Attila, Bloggtidningen igen, Dumheterna, Besserwissings blogg, Federley, Herr Klokboks Kollektion igen, Peace, Love and Capitalism, WitchBitch igen, Basic personligt igen, Erik Laakso #3, Henrik Sjöholm igen, Rick Falkvinge (pp) #5, Sanna Rayman, Tomas sida #3, Mothugg, Mina Moderata Karameller #6, Radikalen #3, Lakes lakonismer, Opassande #5, Erik Laakso #4, Lakes lakonismer igen, Biology & Politics, Trottens Betraktelser #4, Bloggtidningen #3, Ryggraden, Lakes lakonismer #3, Loci.se igen, Tommy K Johansson

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: