2009-10-21

Varför frågar ingen mig om e-legitimation?

I Computers Sweden läser jag en artikel vid namn Fyra snabba svar: Är du nöjd med din e-legitimation?. Svaren är kort och gott: JaJaNejJa. Det enda nejet är motiverat med "det är bra med förändring. Nuvarande e-legitimationer är osmidiga". Detta levereras av Gabriella Ekström, personalchef på Sogeti.

Osmidiga är inte riktigt ordet jag skulle ha valt. Inte krångliga heller. Sanningen (för mig) är att e-legitimationerna av idag suger svettig getpung.

Inte nog med att du för en mindre förjävlig upplevelse måste ha rätt operativsystem installerat, du behöver dessutom se till att du har rätt märke av webbläsare, i rätt version och kombinerat på rätt sätt. Glöm att utan massiv handpåläggning installera det på din favoritwebbläsare, om inte favoritwebbläsaren är Firefox 2.0 från förra århundradet. Om du har Linux eller något annat operativsystem som inte drönare 2.0 kör varje dag, då kan du räkna med att behöva installera en virtualiserad instans av Windows XP med Internet Explorer 6, ett åtta år gammalt operativsystem med en åtta år gammal webbläsare som stödjer webbstandarder lika bra som professor Kalkyl hör.

Som om inte det räckte, behöver du ha ett internetbankkonto för att få det hela att fungera. Ja, men det är ju logiskt, för när du vill ha utdrag från folkbokföringen, var går du då? Banken j.. nähä? Skattemyndigheten var det ja.

Vidare behöver du förlita dig på antingen företaget Finansiell ID-teknik, eller företaget Telia, vars föregångare Televerket spettade upp arbetstält som de lät gå i generationsskifte. Och källkoden till e-legitimationerna är stängd, implementationen av legitimeringssystemen måste köpas för dyra pengar. Det går alltså inte att legitimera sig på valfri tjänst, utan bara på de myndigheter som betalt dyra pengar för att implementera tekniken. Och alla myndigheter har inte implementerat e-legitimationssystemet på samma sätt, så vad som funkar på CSN behöver inte per automatik fungera på Försäkringskassan.

Så för att fylla i mina eventuella VAB-dagar behöver jag skaffa mig internetbank , Windows, Internet Explorer och ett arkitekturanknutet program, för att sedan på nåder använda tjänsten.

Osmidigt? Jovars.

Nu låter det att alla ska förbättra e-staten. Ja det är så dags nu. E-staten håller fortfarande på att käbbla om jorden är platt eller rund. Kanske dags att anställa några fjortonåriga kids, så att det blir ordning på torpet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket sammanträffande att du skriver om det här just idag. Jag ramlade precis över en länk om e-legitimation i Estland. Deras program är släppt under GPL och klarar bl.a. att signera dokument "offline".

http://www.osor.eu/news/ee-open-source-id-card-software-for-multiple-operating-systems

TordJ sa...

Mycket bra skrivet. Instämmer helt i vad du säger även om jag inte har kollat upp alla fakta själv! :)

Anonym sa...

Eftersom jag inte har provat själv så ska jag väl egentligen inte uttala mig, men var i ligger problemen?

Det verkar som att du kan skaffa "e-legitimation" ifrån Telia, och du behöver då inte använda dig av din bank (som mer eller mindre bara är till för att legitimera dig). Tekniken kan ju bli ett problem beroende på om det är någon speciell certificate-store som behövs. Men både kortläsare och nexus (jävla) personal verkar ju finnas till linux nu för tiden.

Broder Tuck sa...

Jag instämmer med TordU. Mycket bra skrivet.
När skall ansvariga politiker och beslutsmässiga personer inse vilken verklighet som vi styrs mot?