2009-10-23

Större, bättre och vackrare


Vår bästa blöja någonsin

Som säkert ingen har missat har Windows 7 haft säljpremiär. Det är hyllat på sida upp och sida ner som det operativsystem som Windows Vista borde ha varit. Jag har tidigare gnällt över att små förbättringar i operativsystem inte är så mycket att bli exalterad över och det står jag fast vid. Windows 7 verkar vara fullt av de små förbättringarna, men definitivt inga större nyheter. Åtminstone inte om man får tro reklamfilmerna. Snap, Crackle and Pop... Nej, Snap och Shake hette de ju. Helt klart värt en tusenlapp eller fem.

Än är det ingen som talar om eventuella svagheter. Kanske finns det inga, eller så är man så exalterad över att äntligen få ett Vista som fungerar att man bortser från det som är dåligt.

Sant är i alla fall att oavsett hur medelmåttig produkten är, så säljer man den som om den vore lösningen på allt ifrån svält till nageltrång. Och det gäller till viss del även Ubuntu, som jag brukar hylla. Apples reklammakare har satt fingret på det här:



Tänk på detta innan ni köper den där flaskan med ormolja, om den verkligen löser de problem ni har, eller om det handlar om att sälja. Själv skulle jag nog sitta nöjd med Windows XP om jag hade kört Windows, eftersom det innehåller allt jag behöver för att köra mina öppen källkods-programvaror. När det gäller fria programvaror behöver man åtminstone inte bekymra sig över att slänga pengar i sjön. Däremot kan man förlora en hel del tid som kunde spenderats till något roligare.

Jag har uppgraderat min bärbara dator till den Release Candidate (versionen innan den som släpps till allmänheten) av Ubuntu 9.10 med arbetsnamnet Karmic Koala. Allt ifrån trådlöst nätverkskort, till grafikkort, till USB-enheter fungerade utmärkt, med ett undantag. Nätverkshanteraren ville inte ge mitt 3G-modem några DNS-servrar att slå upp domännamn med. En buggrapport är registrerad och kommer att fixas innan släppet på torsdag.

Annars fungerade allting från start. Detta på en helt ny installation, inte en distributionsuppgradering från 9.04. Det är ett mycket gott betyg för Ubuntu Karmic Koala för min del.

Ubuntu.se har fått sin remix 3.0 testad av Datormagazin och fick ett mycket gott betyg. Det blir hela tiden enklare och enklare för vanliga människor att använda Linux. Och det finns stora planer på gång för att göra det ännu enklare att testa, utvärdera och använda Linux.

Det gläder mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hopplöst efter mina kollegor har jag nu igår installerat Windows 7 och är förvånansvärt imponerad. Snabbt, enkelt, tabletpc-vänligt (och allt funkade direkt).