2009-10-21

Öppen källkod kan spara pengar

Anders Lindbäck i Svenska Linuxföreningen pekar mig till en undersökning av Statistiska Centralbyrån (är det bara jag som känner "östblock" när jag hör det namnet?) som visar att de svenska företagen lade 18,9 miljarder kronor på programvara 2008. Alltså några miljarder mer än vad man lade på hårdvara (16,8 miljarder) samma år.

Jag är inte så naiv att jag tror att bara för att man använder fri program utan licenskostnad (vilket oftast är fallet om man använder öppen källkodsprogramvara) så kan man helt kapa de här 18 900 000 000 kronorna. Men genom att använda ett operativsystem utan licenskostnader, installera en kontorssvit utan licenskostnader på majoriteten av företagets datorer och virtualisera de showstoppers som håller företaget ifrån att gå över helt till öppen källkod, till exempel genom en terminalserver-lösning, borde man kunna skära betänkligt i miljarderna.

Jag vet att jag ibland låter som att öppen källkod skulle lösa alla problem, att det är någon sorts gyllene hammare, men jag tror verkligen att öppen källkod, åtminstone för små och medelstora företag, skulle kunna vara en ekonomiskt fördelaktig lösning som kan vara värd att titta på.

När det kommer till öppen källkod är det nästan aldrig, som Jan Zetterdahl, it-direktör på Stockholms Läns Landsting verkar tro, en fråga om att "enbart satsa på öppna program". Varför IDG har valt att kategorisera inlägget under "Öppen källkod" är mig en gåta. Speciellt då det enda artikeln innehåller om öppen källkod är citatet:

... öppen källkod: ”Jag arbetade med det när jag var på Premiepensionsmyndigheten och det är en bra erfarenhet att ha med sig. Men Stockholms läns landsting har inga planer på att enbart satsa på öppna program just nu. Däremot tror jag att staten kommer att ställa tuffare krav på offentlig förvaltning att undersöka möjligheterna med öppna program i framtiden.”


Det utlöser bara ett enda stort "jaha" för mig. Tack IDG.

Öppen källkod behöver inte heller betyda att man måste gå "all in" på Linux. Det går alldeles utmärkt att köra öppen källkodsprogram i Windows också. Att byta operativsystem kan vara ett stort steg för många, och det är därför jag återigen vill påminna om release-festerna för nya Ubuntu den 29 oktober som anordnas över hela landet. Om man behöver någon att rådfråga om öppen källkod, Ubuntu eller Linux i allmänhet, kom dit och ställ en fråga eller två. Det kostar inget.

Andra som skrivit om träffarna:
Barre
Little John
Anohito
Ubuntu för alla
Öppen källkod für alle
Software Freedom Day Sverige
TechRisk
rancor

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Joshua_Tree sa...

Nej, det är inte bara du som får öststatsvibbar av "Statistiska centralbyrån". Har nämnt det förr, i "Vit rök". :)

För övrigt ett bra inlägg igen. Jag tror att det fortfarande finns en utbredd tro att öppen källkod = gratis programvara, och den är gratis bara för att den är så dålig att man inte kan ta betalt för den.

Buddy Jesus sa...

Precis.

Det finns ju ganska många exempel på FOSS-program som står bra på egna ben. Frågan är bara hur den informationen ska nå allmänheten som inte bryr sig nämnvärt om vad de kör så länge någon i släkten kan piratkopiera det åt dem och sköta installation och underhåll.. :)

Upplysning krävs.