2009-02-22

Nästa projekt: Musikvideo

Nu har jag suttit hela långa dagen och försökt få ihop en tio minuter lång informationsvideo. Videobiten går ju bra, men det där med voice-over är inte riktigt min grej. Inandningar, smackande, s-ljud och utandningar står som spön i backen och det börjar bli riktigt uppenbart att det är more to it än vad det verkar att lägga bra ljud. Utrustningen jag har är förvisso inte den allra mest lämpade, jag har dålig dämpning där jag spelar in, inget puffskydd och ingen shock-mount till micken. Dessutom har jag ingen direkt röst som Don LaFontaine, så det blir ju som det blir.

Även om jag drar ut alla lådor och öppnar alla skåp och hänger täcket på väggen låter det ändå burkigt. Jag vill ha ett tajt ljud utan en massa ekon och s-ljud, in- och utandningar. Det går väl sådär. Det heter att man inte behöver se på bilden för att veta att det är en dålig film med låg budget, det räcker oftast med att lyssna på ljudet. Jag tror att jag börjar fatta vad dom menar.

Jag har också insett att jag aldrig kommer att få ett brusfritt ljud vid inspelning om jag inte köper mig någon form av DI-box eller en XLR-adapter med fantommatning. Enda problemet är att de kostar från två och ett halvt tusen och uppåt, vilket inte är att tänka på just nu. Men roligt är det.

Mitt nästa projekt blir en musikvideo. Jag har inte hittat något lämpligt offer än, men skolan vimlar ju av musiker så det ska väl inte vara något problem. Det svåra med musikvideos är att det nästan är en nödvändighet att spela in runt 10 tagningar om det ska bli något som helst att jobba med. Sen kommer enskilda cut-ins på det. Allt beroende på vilken kvalitet man vill ha förstås. Jag tänker mig någon akustisk uppmickad konsert-scen med två till fyra personer och mängder med levande ljus. Det finns en tjej-duo här på skolan som skulle passa perfekt, som dessutom har spelat in några låtar på skiva, vilket är en förutsättning. Inga proffsinspelningar visserligen, men de duger för att köra playback mot.

Å andra sidan, det kanske får bli jag själv vid ett piano, det skulle också funka.. Det blir inga samarbetsproblem i alla fall. Problemet kommer när det är dags för åkningar och panoreringar. Jag kan ju inte mer än klyva mig.

Nåja, det är ett angenämt problem.

Inga kommentarer: