2009-02-23

I spit at you, and your silly Försäkringskassan



Den som har kommit på Försäkringskassan måste vara ond. Riktigt jävla ond. Försäkringskassan måste egentligen vara ett straff. Förmodligen ett straff för de som begått ringa sedlighetsbrott. Vanliga människor räknar sin inkomst i månadslön. Försäkringskassan vill ha det specificerat per dag. Vanliga människor räknar sin hyreskostnad per månad. Försäkringskassan vill ha det specificerat på årsbasis.

Det ironiska i sammanhanget är att Försäkringskassans nya ekonomisystem kommer att kosta drygt tio miljarder (!) och det kan tydligen fortfarande inte multiplicera med 12 eller dividera med 28/30/31..

Men tänk inte ens tanken på att få igång mig på CSN, för det jävla stället är om möjligt ännu mer osannolikt.

Så efter att ha fyllt i blanketten från helvetet - jag förstår inte detta, jag kan räkna tredjegradsekvationer och andragradsekavationer med två obekanta men jag kan inte fylla i en jävla blankett utan hjälp - tog jag så en promenad till Försäkringskassans inläsningscentral. En nätt tripp på sådär 2,2 mil allt som allt. (don't ask)

Jag tänkte glad i hågen att det bör väl inte ta mycket längre tid än på sommaren. Men det var inte sant, för det var inte sant för däremellan kommer .. snön. Även då det var plogat, vilket det var nästan hela vägen, var det som att vandra i ett tunt lager med gyttja. Fötterna gled ideligen liiiite lite grann när jag skulle trampa ifrån och det slet något så djävulskt på knälederna. Så på sista delen av hemvägen var jag tvungen att stretcha baksidan av benen för att jag över huvud taget skulle ta mig framåt. Ås-Östersund tur-retur tog i runda slängar fyra timmar.

Väl hemma intogs ett par stärkande skivor Skogaholms sirapslimpa. Vitt bröd at its finest. Jag har hållt mig mätt på dem i snart fyra timmar och jag förstår inte riktigt hur det går till.

Nu ska jag sitta och plotta på en kupp som gör att man kan hänga upp Försäkringskassans generaldirektör medelst taggtråd runt pungen. Gärna från ett Redwood-träd. Eller en kaktus. Denna komplott försvåras en aning av faktumet att generaldirektören är en kvinna, men i'll be damned om en sån liten petitess ska kunna stoppa mig.

3 kommentarer:

Thomas Tvivlaren sa...

Det sista stycket var det roligaste jag läst på ett hyfsat tag.

*ingen glädje såsom skadeglädjen*

F-kassan suger valballe för övrigt! Högst sanktionerat av landsfader Benito för övrigt.

Anonym sa...

"I spit at you, and your silly Försäkringskassan", kommer hädanefter att vara mitt valspråk!!

Lars Hultman sa...

Jag hittar inte någon e-postadress till dig men jag ville, och tog mig friheten att, låna din FK-logga till min blogg. Tack på förhand!