2006-11-02

Underligt tomt i tidningarna

Ibland blir man lite bestört när man läser tidningarna. Som DN, som i söndags rapporterade att Oaxaco-upproren var över. Eller som i fredags, när FN tog första steget mot ett utformande av ett internationellt vapenhandelsavtal. Då kan man undra vad man egentligen missar, hur mycket som går en förbi som kan kännas viktigt att veta om? Åtminstone om man har utrikespolitik som intresse. Om det är gardinsömnad eller engelsk fotboll man brinner för spelar det säkert ingen större roll.

Hur omröstningen gick? 139 länder röstade för, 26 lade ner sina röster, 25 röstade inte och ett land röstade emot. Vilket det landet var? Det ser jag som en övning för den intresserade att ta reda på. Och varför.

2 kommentarer:

Redmosquito sa...

Jag var tvungen att klicka på länken för att kolla upp det, men jag trillade ju inte precis av stolen i förvåning över vilket land det var som röstade emot.

Och ja, det var här jag läste det först, inte i Göteborgsposten. Du har en stor, stor poäng.

Buddy Jesus sa...

Jag har fortfarande inte hittat någon information som förklarar varför de röstade emot, men å andra sidan har jag inte letat heller.

Man kan givetvis inte få med allt av vikt för alla intressen, men tjena. :)