2009-09-29

Mono .NET: pure evil eller bra skit?

Mono är en Linux-implementation av (så gott som enbart) Microsofts .NET-teknik. Tanken är att man på ett enkelt sätt ska kunna köra alla program utvecklade för .NET i Linux. Problemet i dagsläget är att Mono släpar efter .NET en hel del, men man kan väl misstänka att en del kommer att göras på den fronten då Miguel de Icaza, upphovsmannen bakom Mono har börjat jobba på Microsofts öppen källkods-avdelning CodePlex.

Ubuntu tycker tydligen att det är bra med Mono utan några reservationer och jag hade ingen direkt åsikt i frågan, tills jag läste Barres deprimerade blogg och funderade lite. Tanken på att återigen ha DLL-HELL på min dator gör mig inte direkt vänligt inställd. Det är ett av Windows stora problem. Eller har åtminstone varit, nu vet jag inte hur det ligger till längre.

Hur som helst vill jag inte ha DLL-hell i min dator.

Att GNUs fader Richard Stallman är skeptisk till det är inte konstigt. Han ser det som ett sätt för Microsoft att döda fri programvara, vilket det säkert ligger åtminstone någon ynklig bit sanning i. Microsoft är ju ett vinstdrivande företag och som sådant ser det inte med blida ögon på konkurrens från öppen källkods-baserad programvara.

Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan Mono-kramarna och Stallman, men som någon kommentator sa på IDG.se, det kanske är dags att dra öronen åt sig när alla kommentatorer som vanligtvis gillar Microsoft, hyllar tekniken..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: