2009-07-08

Google:s Linuxbaserade OS


Nätet svämmar över av rapporter om att Google ska ta sig in på operativsystemsmarknaden för ultraportabla/mini-laptops/whatever. Både ARM-processorer och x86-processorer blir det.

Operativsystemet ska vara baserat på Linux-kärnan och (som det verkar) i princip bara innehålla Googles egen webbläsare Chrome. Det är väl därför det heter Chrome OS, antar jag. Ibland överträffar jag mig själv.

Det här känns lite som ett tveeggat svärd för mig. Enligt Google själva ska de designa om systemet från grunden och göra uppstartstiderna för de datorer som operativsystemet kommer förinstallerat på väldigt korta.

Det här är ju ett ypperligt tillfälle för Linux att ta lite större marknadsandelar, men samtidigt undrar jag om Google behåller binärkompatibiliteten med ett "vanligt" Linux-system eller om det blir ett system som verkligen blir ett Google-operativsystem och inte ett Linux-operativsystem.

Och projektledaren skriver på googlebloggen att man kommer att öppna upp källkoden så småningom, men att den inte är öppen nu.

Så det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av det här. Som en anhängare av öppen källkod och öppna dokumentformat hoppas jag att det här går åt rätt håll, och inte att historien upprepar sig och Google blir till ett nytt Microsoft som bygger in sina kunder i enbart sina egna lösningar.

Framtiden får utvisa hur det blir.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

LeoB sa...

Klart att man kommer att släppa källkoden till modifieringarna man gör till GNU/Linux, annars får man ju inte släppa något till användarna ...

Men jag är liksom du oroad. Jag ser inga rationella skäl till att man gör en egen webläsare. Som det ser ut nu efter att Firefox 3.5 är släppt så drar den väl snarast mindre resurser än Googles webläsare, i varje fall om man har många öppna tabbar. Man har angett möjligheten att döda enskilda web-applikationer om de hänger sig, men det förefaller mig vara något som man skulle kunna ha jobbat med Firefox-folket om. Varför gjorde man inte det?