2010-01-06

Lögn, förbannad lögn och statistik

IDG.se rapporterar att Windows marknadsandel går kräftgång. Artikeln i fråga hänvisar inte till någon källa, så hur tillförlitliga siffrorna är som rapporteras i den är oklart.

Emellertid hänvisas det i kommentarerna till Net Applications senaste mätning, som även SweClockers hänvisar till och siffrorna överensstämmer med de som redovisas i IDG-artikeln. Det som framkommer i SweClockers-artiken är att det är mobila enheter som står för orsaken till Windows tappade marknadsandel, inte de konkurrerande skrivbordssystemen Mac OS X och Linux. Även om jag gärna sett att det var det. Istället är det alltså iPhone och Android som vinner mark. I och för sig är detta produkter baserade på Apple-teknik och Linux, så all is well that ends well, kanske.

Glädjande är dock att Linux ligger över enprocents-strecket. I slutet av april kommer den nya Ubuntu-versionen 10.04, Lucid Lynx. Det är en så kallad Long Term Support-version, vilket innebär att den stöds med uppdateringar och säkerhetspatchar i tre år för skrivbordsversionen och i fem år för serverversionen.

Den senaste versionen, 9.10 Karmic Koala, var en stor besvikelse för mig. Efter att ha skrivit om den, väntat på den och trott på produkten efter att ha testat den som virtuell maskin, fick jag den inte ens att starta på min dator. Urban Anjar, som läste mina besvikna bloggposter, tyckte att det handlade om en "nästa-version-sjuka" vilket jag tyckte var för dumt för att kommentera just då.

Jag är otroligt motivationsdriven i det jag tar mig för. Jag har aldrig varit speciellt bra på att jobba för företeelser, rörelser eller produkter som jag inte tror på. Att lägga ner tankemöda, lust och kreativitet i något som jag tappat tron på är för mig väldigt motigt. Jag är ganska intensiv till min natur och när jag brinner för något kan jag jobba väldigt koncentrerat och länge utan rast eller vila och bara mala på tills det är klart. Dessa saker kan variera från dag till dag, men det blir alltid hundraprocentigt. Vissa skulle kalla det maniskt.

När jag då jobbat för Ubuntu så intensivt och helhjärtat under en längre tid, och slutresultatet blir att min dator inte kan starta upp med den nya Linux-kärnan, ljudet inte fungerar längre, det mobila bredbandet vägrar att ta emot DNS-serverinställningarna och USB-subsystemet inte funkar som det har gjort, då tappar jag sugen. Vilket var vad som delvis hände efter 9.10.

En gång i tiden satt jag och kompilerade kärnor, tweakade konfigurationsfiler och kunde läsa howtos och mailinglistor på nätet under flera dagar för att få saker att fungera. Nu, med en enda hyfsad dator som jag kan använda, funkar inte det tillvägagångssättet längre. Jag måste ha en dator som fungerar till det jag måste göra. Jag kan inte sitta i timmar och felsöka, tweaka och meka.

Att uppgradera från 9.04 till 9.10 var en fullständig katastrof för mig. Att ubuntus buggsystem har svämmat över är väl bevis nog för att jag inte är ensam om att ha fått problem. Barre har såklart rätt i att de som vill ha fungerande stabila system bör köra LTS-versionerna. Kanske har jag blivit bortskämd med att de mellanliggande versionerna fungerat så bra för mig att jag förväntar mig att de ska göra det för all framtid. Egentligen bryr jag mig inte om hur bra det funkar för andra. Det är min egen upplevelse som jag primärt går efter. Kanske har det avskräckt många helt i onödan och det är såhär i efterhand väldigt dumt.

Jag är glad för alla personer som fått 9.10 att fungera klockrent med sin dator och det är glädjande att se att ubuntu-användandet växer hela tiden, men för mig har motivationen för att sprida Ubuntu mattats av en aning av mitt eget misslyckande att köra den senaste versionen. Så jag sitter fortfarande med 9.04 och är nöjd med den. Jag ska göra ett nytt uppgraderingsförsök när 10.04 kommer. Jag tycker fortfarande att Ubuntu är ett överlägset bra system. Öppen källkod och Fri programvara har framtiden för sig och Ubuntu är något av det bästa man kan erbjuda på den fronten.

Jag har därför stora förhoppningar på att nästa version av Ubuntu, 10.04, kommer att vara ett stabilt, robust system som verkligen kan ta upp kampen om operativsystemsandelarna på allvar. Linux som helhet står väl rustat för skrivbordet med stöd för USB 3.0, multitouch och massor av annat.

Just nu håller jag istället på och klipper i den film jag håller på med om FOSS. Jag har en del material kvar att få in, men förhoppningsvis blir den klar till i april, när Lucid Lynx lanseras den 29:e. För övrigt ett datum som redan nu finns med i fosskalendern. Planeringen har redan börjat och vill du vara med och dra i tåtarna så går det bra att påverka både här och där.

Med förhoppning om ett gott nytt Ubuntu Linux-år!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är alltid tråkigt när saker inte funkar som dom ska. Min senaste lilla fundering är att Windows 7 som hitills är buggfritt hade över 8 miljoner betatestare är om att vi hade lika många så skulle saker fungera mycket bättre.

Undrar hur många utvecklare Microsoft har anställda?