2007-10-02

Fienden inom oss

Detta är Jan Guillous verklighet, som skruvats några extra varv för att få fram de smått absurda nyanserna i det så kallade "Kriget mot terrorismen". Eller så har den inte skruvats alls, ni får döma själva.

Jag har inte läst boken, jag så gott som sträcklyssnade på CD-versionen av den. Som vanligt skriver Guillou ganska syrligt och humoristiskt när det kommer till saker som han vill kritisera. Jag skrattade högt för mig själv några gånger medan jag lyssnade på Tomas Bolmes inläsning.

Boken inleds med att RPS/Säk (a.k.a. Säpo) och nationella insatsstyrkan gör ett tillslag mot några familjer i en Stockholmsförort. Mitt i natten grips ett femtiotal människor som transporteras bort utan att få veta vad de anklagas för.

Guillou undersöker med fiktionens hjälp hur mediakarusellen sedan sparkar igång i terroristjaktens Sverige.

Journalisten Erik Ponti är så klart med, liksom Pierre Tanguy och dennes fru Ewa Johnsén, som man mötte första gången i "Tjuvarnas marknad". Kanske lämpar den sig bättre som ljudbok än som tryckt, jag vet inte. Men den är klart värd att lyssnas på.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Thomas Tvivlaren sa...

Har den där liggandes i den nyinköpta "att läsa"-högen. Ska bara bli klar med GW Perssons senaste först (som för övrigt hittills håller sedvanlig klass).