2007-09-18

USA till krig mot Iran?

Lennart på Det progressiva USA (ah, the irony) skriver om att Bush & Co kanske siktar på att bomba Iran inom ett halvår. Däri länkar han till en artikel i Daily Telegraph som är mycket läsvärd. Bland annat skrivs det att (min egen översättning):

Nu har det framkommit att Condoleezza Rice, utrikesministern, som har utövat påtryckningar för en diplomatisk lösning, är beredd att låta udda vara jämnt med vicepresident Dick Cheney och sanktionera militärt våld.


Inte för att hon varit speciellt duv-lik innan detta, men det verkar som att hon har varit den som varit mest inne på en fredlig lösning. Artikeln skriver också att

Pentagonplanerare har utverkat en lista med upp till 2000 bombmål i Iran.


Nu är det alltså bara att vänta på nyhetsspinn om att Iran försökt köpa uran av Augusto Pinochet och Pol Pot i samma vecka, har soldater som vräker nyfödda barn ur kuvöser, anfaller intet ont anande - högst fredliga - båtar i Gulfen och så vidare.

För övrigt måste jag pusha för Jakop Dalundes utmärkta blogg USA och oljedollar, Irak och euron, del 1. En parentes här är att Irak i november år 2000 började handla olja i euro. Då USA tog över Irak 2003 var en av dess första åtgärder att återigen knyta oljepriset till dollarn.

Sedan år 2003 har Iran begärt att få sälja sin olja i Euro till Asien och EU, även om priset fortfarande uttrycks i US-dollar.

Detta kan enligt Fredskoalitionen "bryta de två oljebörsernas, New York Mercantile Exchange i USA och Londons International Petroleum Exchange i Storbritannien, "grepp över finansmarknaden genom att skicka dollarn i graven liksom hela den amerikanska ekonomin".

Som tur är kommer detta att dröja såpass länge innan kriget kommer att det finns tid för att förbereda en massiv konsumentbojkott i sann Web2.0-anda.

Irak-kriget har visat att miljontals protesterande människor på gatorna inte får en istadig gubbjävel att ändra sig, så då får man väl ge en rejäl pungspark där det känns mest, i plånboken.

Efter bolånekriserna, nära 6 000 miljarder dollar i ackumulerat handelsunderskott sedan 1985 och en total statsskuld på 44 000 miljarder dollar får vi kanske se oss om efter en ny supermakt.

Any takers? EU? Kina?

Anyone?

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Thomas Tvivlaren sa...

Obehagligt som f-n! Jag har inte hunnit följa nyhetsflödet på sistone så det här var ju verkligen inte vad jag hade väntat mig. I våras, absolut (jag såg redan då massor av exempel på spin doctors och deras arbete), men inte nu när det finns en så stor opinion mot krigandet där borta.

Vore jag konspiratoriskt lagd skulle jag jag se detta som början på något mycket otrevligt...

Med den ekonomiska, och fullkomligt ignorerade, situation som USA har så borde insatserna riktas inåt. När de nu inte gör det så får åtminstone jag kalla kårar.

Anonym sa...

Ja, det ska sannerligen bli intressant att se hur det här utvecklar sig. Ingen i supermaktsposition ger sig utan strid, om det nu inte händer som i Sovjetunionen att landet rasar ihop självmant av det inre trycket. Något säger mig att det inte kommer att hända än på något decennium.

Johan Galtung förutspådde ju USAs fall inom 25 år för ett tag sedan, han har väl några år på sig. :)