2008-03-16

Vad menas, SVT?

Via Jonas BjörkLinuxportalen fick jag mig till livs att SVT enligt Sveriges Radios Ekot avser att få internetanvändare att betala licenspengar för SVT.

Detta eftersom man i framtiden kommer att få tillgång till SVTs utbud live, via internet. SVT kommer att "lägga ut hela SVT:s utbud så att du kan se det live, direkt på webben, i stället för i tv-apparaten."

Vilka format som dessa sändningar kommer att använda sig av framgår inte, inte heller hur tekniken kommer att utformas. Jag som kör Linux kan endast med svårighet tillgodogöra mig SVTs webbsändningar i dagsläget, genom att tala om för webservern att jag kör Windows Media Player, även fast jag inte gör det.

Hur SVT kan tro att man bara för att man har möjlighet att ta del av SVTs material, så vill man automatiskt göra det? En abonnemangsmodell kan jag förstå, någon modell av pay-per-view skulle också fungera, men aldrig att jag kommer acceptera att betala för något som jag inte utnyttjar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: