2009-08-01

Hej godtycklig rättsskipning

Jag läser TT-telegrammet vars ingress är lika lång som själva "artikeln" om att The Pirate Bays upphovsmän har tilldömts böter på 30 000 euro per dygn som de låter nederländska medborgare komma åt webbplatsen.

Detta öppnar ju upp för fantastiska möjligheter att skapa rättsfall över hela världen och tillämpa olika länders lagstiftning beroende på vad man i slutändan vill ha fram för domslut.

Som nästa åtgärd tänker jag därför åka till Eritrea och tubba några mäktiga politiker där att stämma Aftonbladet och Expressen för att de gör sina tidningar tillgängliga för den eritreanska befolkningen och även för svenska eventuella turister (som förvisso kan räknas till under hundratalet vid varje givet tillfälle). Jag vill ha minst 500 000 kronor per dag för att båda dessa tidningar sprider fördummande journalistik över hela världen och då speciellt Eritrea, och detta kan fortgå i obestämd framtid eftersom Eritrea handlar rätt så godtyckligt i dessa rättsfrågor. Jag kommer att använda den uppenbart falska rapporteringen gällande Dawit Isaak som exempel.

Vidare tänker jag stämma hela bibelbältet i USA för att de är så erbarmligt korkade på sina webbplatser att det riskerar att ta med sig hela världen ner i skiten. Jag tänker mig att femton fantasiljarder i veckan bör täcka de skador som uppstår på intet ont anande människors näthinnor.

Slutligen tänker jag stämma den amerikanska filmindustrin för att ha släppt på tok för många usla "romantiska komedier" på marknaden. Enbart stämningen mot Mitt stora feta grekiska bröllop och The wedding singer har jag stora förhoppningar kommer att inbringa nog med pengar för att föda de svältdrabbade delarna av Afrika i decennier. Och det är ju bara en av Adam Sandlers usla filmer. Men jag kommer såklart att behålla alla pengarna själv.

Dessa rättsfall kommer såklart att ha mycket större inverkan på moralen i samhället än den iranska stämningen mot Johanna Sjödins bara bröst och kommer att inbringa mångfaldigt mer i reda pengar.

The Pirate Bay motstämmer också Mr. Kuk för förtal, vilket kan ha stora effekter på sexindustrin. Det ska bli intressant att följa den rättsprocessen. Lite Torsk på Tallinn sådär.

Till sist kan meddelas att Musse Pigg, drivande i frågan om skyddstid för upphovsrättsskyddade verk i och med sin debutfilm Steamboat Willie, också engagerar sig i piratjakt på lediga stunder.

Det räcker tydligen inte att Musse ska utöka sin upphovsrättstid varje gång tiden för Steamboat Willie håller på att rinna ut.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Joshua_Tree sa...

Själv funderar jag på att börja bötfälla bilister på autobahn för att de kör alldeles för fort enligt svensk lag. Vidare tänker jag stämma England, Australien och en bunt andra länder för att de kör på fel sida av vägen.

Buddy Jesus sa...

Låter som en given plan. Med så många syndare kan det dessutom bli ännu mer lukrativt än något av mina förslag. Måste ju vara bättre att kriminalisera hela länder än en hel ungdomsgeneration. :)

Joshua_Tree sa...

Absolut! *klurar på ett sätt att kriminalisera Frankrike* ];)