2009-02-11

He's just not that into you

Jag vet inte ens varför jag lät mig svepas med och titta på den här filmen. He's just not that into you har chick-flick i stora rosa neonbokstäver blinkande över sig. Men jag var trots allt intresserad av hur de lyckats få en självhjälpsbok till en film utan att den blir banal. De lyckades inte.

Den svenska titeln på boken är Dumpa honom, han vill faktiskt inte ha dig, vilket är en inte alltför svårtolkad omskrivning.

Varenda brudjävel vet som av nedärvda anlag innerst inne att om inte killen är villig att göra uppoffringar så är han bara svårfångad. Egentligen avgudar han marken ni går på. Eller så är det helt enkelt så att han inte är speciellt intresserad utan bara vill ha er som tidsfördriv.

Boken menar att tjejer som hela tiden hittar på bortförklaringar till killarnas dåliga beteende borde skärpa sig och hitta någon som verkligen älskar dem.

Filmen verkar helt missa den här poängen och gör en lång kedja av olycklig kärlek till en onödigt komplex relationskomedi av sällan bevittnat uselt slag. Med tanke på att filmen måste rikta sig till tonårsbrudar i första hand är det ganska remarkabelt att skådespelarensemblen toppas av bland andra Ben Affleck, Jennifer Aniston och Drew Barrymore (puh-lease). Den här farsen hade passat bättre som high school-komedi. Eller tragedi snarare. Drew Barrymore har i och för sig allt varit med i Never been kissed. Fast med Sex and the City-generationen vet man aldrig. Det finns säkert gott om 30- och 40-årskrisande kvinnor i vårt avlånga land som uppskattar den här typen av film.

En annan intressant vinkel är hur alla killarna som porträtteras i filmen verkar ha relations-issues eller vara helt jävla blåsta. Nice guys finish last heter det ju, och här är alla bone-heads samlade i en enda film. Niceguyarna sitter förmodligen hemma och läser någon bok av Neil Strauss (som för övrigt skrivit en jävligt bra bok tillsammans med Jenna Jameson). Avslöjade jag mig nu?

Var är killarna som flyttar runt halva världen för en kvinnas skull, offrar en arbetsdag eller tre för att hon fyller år, följer med henne på dåliga konserter, låter henne veta att hon är vacker, skriver dikter och skit om henne? Inte är de med i den här filmen i alla fall.

Det enda jag kan relatera till är att olycklig och dåligt tajmad kärlek smittar av sig i flera led bortåt vägen, men det är helt enkelt inte tillräckligt varierat och engagerande för att hålla mig ens måttligt intresserad mot slutet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: